Friday, December 9, 2011

MEE GORENG MAMAK

Patutnyer N3 ni masuk semalam hari ni baru d masa CT nak masukkan..tapi u olss layan jerla apa yang CT dok ngomel sorang2 ni yerk..

jeng...jeng!!!



Hari ni saya rajin bangun pagi...Lepas solat subuh cepat2 saya sediakan apam tuk g-hin bawak pegi nursery die...semalam belikan kuih donut (banyak betul gula mak cik ni salutkan) 2 pcs tuk die makan kt nursery tu..tpi kesian plak terdetik dekat dlm hati tgk budak2 lain x dapa makan.Jadi hari ni CT buatla apam tuk diorang makan...x per sedekah tuk anak2 kecil yang x ngerti apa2 tu kan..moga allah meredhai setiap perjalanan yang daku laksanakan,AMIN.
Lepas Siap kan apam tu ....tgk jam berdetik terus berdetik, ermmm...sempat lagi ni kalo nak buat MEE GORENG MAMAK ni...lehla makan masa lunch hour kt opis nanti.So dgn kecepatan masa yang x berapa nk cepat tangan ni melangkah terus memasak.Alhamdulilah sempat jugak siap...tpi hari ni en SOMI saya cuti jadi diela yang bawak bekal tu ke opis.






Tepat jam 1.30 petang en Somi saya pun sampai...makan2...lepas makan boleh plak die pegang mulut saya dgn berdialog" IZZAH,..suka x haris pegang...." ekekkekek belum sempat habis berdialog aku dh gelak mngekek...KAKAKKA..rupenyer dialog filem OMBAK RINDU...layan jugak laki aku ni ngn citer ni hehhehe..lepas ni lehla kiter tgk lagi yer sayang...

Terkejut Ct biler en.SOmi bungkus mee dlm tupperware aiskrim putih yang bulat tu (Alah..........mmg x nak snap pic tu malu)hehehhe...siap bawak plate kertas yang orang sellu letak slice kek tu korang dpt imagine x?sllu die bawak dalam tupperware kecik2 jerk ini MAK AII!!!!!Siap CT tanyer napa abang bungkus dlm ni....tau die jawab apa." kan kiter nk picnic kt opis ni" mak aiii nak picnic2 la pulak laki aku ni ha....panjang nyer aku berceloteh hari ni ...okey jom layan MEE GORENG MAMAK yang ct masak hari ni.

Sumber: http://ohmalaysia.com/resepi-mee-goreng-mamak/

Bahan-bahan (4-5 orang)

500g mee kuning
5 ulas bawang merah (ditumbuk)
3 ulas bawang putih (ditumbuk)
1 sudu besar cili kisar
1 sudu besar sos cili
1 sudu besar serbuk kari
2 sudu besar sos tiram
5 sudu besar kicap
4 biji telur
1 mangkuk taugeh
Tauhu goreng
Garam
Minyak masak

Cara-cara

1. Panaskan minyak, tumis bawang merah dan bawang putih sehingga naik bau.
2. Masukkan cili kisar, sos cili, serbuk kari, sos tiram dan kicap.
3. Masukkan mee kuning dan gaul hingga sekata.
4. Masukkan telur, biarkan telur masak sedikit dan kacau hingga sekata.
5. Masukkan tauhu goreng dan taugeh.
6. Masukkan garam secukup rasa.
7. Siap untuk dihidangkan. Lebih sedap kalau ada hirisan limau nipis/kasturi dan cili.

No comments: