Monday, December 19, 2011

PISANG GORENG CRISPY

Salam di tengahari semua.....apa menu petang ni yerk??ni CT nak sharekan resepi batter tuk menggoreng pisang yang CT skodeng dri Blog kak ita Masam Manis, kebetulan ada pisang nangka yang abah dengan mak CT bawa haritu dari kampung..agaknyer mmg pisang kt umh di kampung tu sentiasa berjasa pada tuannyer (abah), mana taknyer kalo datang umah CT pasti ada habuan die bawak untuk anak cucunyer di sini..TERIMA KASIH ABAH + EMAK..

Pisang ni masa abah dengan mak bawak mmg muda lagi ...boleh buat kerepek ..Tapi CT ni M jer dah besar mmg x leh layanla...sampaila pisang tu dah agak masak..dok terpk2 apala nak di buat ngn pisang ni...last2 skodeng blog kak ita..jumper resepi batter tu pisang ni..apa lagi terus ke dapor lepas balik keje menggorengnyer...dlm celah badan x sihat..akibat selsema.Kalo selsema mmg die tangkap muat sampaila ke mata..pas tu pening...adoii...

Okey jom kiter layan pisang goreng crispy ni yer...Kak ita adik tumpang copy n paste yerk..resepi ni...TERIMA KASIH Kak Ita.


PISANG GORENG CRISPY
Sumber: Masam Manis

Pisang yang sesuai digoreng secukupnya
Minyak masak secukupnya

Bahan2 batter
400 ml air 
220 gm tepong gandum
50 gm tepong beras
100 gm marjerin
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 ¼ sudu kecil garam

Cara-cara:-
Masukkan bahan2 batter ke dalam jug blender ikut turutan di atas.  Kisar sehingga batter sebati, rata & halus.  Tuangkan batter ke dalam bekas yang sesuai.
Panaskan minyak secukupnya dengan api sederhana. Belah 2 setiap pisang lalu masukkan ke dalam batter.  Bila minyak dah panas, masukkan hirisan pisang yang bersalut tepong ke dalam kuali berhati2 dengan menggunakan tangan. (jangan sampai terkena minyak pula yer).
Goreng pisang ke dua2 belah sehingga keemasan. Angkat & tos.




No comments: