Wednesday, December 21, 2011

RESEPI ABOK-ABOK

 Salam Pagi ....dah breakfast?kalo belum..cepat2 ambik tau..paling kurang pun sekeping biskut n air milo...x milo horlicks pun okey. x per jji jgn gastrik yer...kalo x susah nanti..jom jengah kt dapur kecik CT apa yang CT dah buat dgn sago2 ni..jenuh jugak nak kelepek2 daun pisang....daun pisang ni CT ambik kt belakang umah jerk...seronok plak ada pokok pisang tau...time nak guna bukak jerk pintu dapur...ha tu pun tgh dok berbuah pokok pisang tu...nanti kalo dah masak CT tunjukkan gambar pisang tu...besarrrrrrr tau pisang tu.Mmg x habis makan seminggu kecuali pagi,petang siang malam dok mengadap makan pisang setiap masa..hehehe....


1....2....3...tarrrraaa!!!!!!!!!!ini pun terkial2 nak lipat...hehehhehe...x perla asal ade bentuk yer kengkawan..


by: Bro Rozan
Sumber: MASAM MANIS
Bahan-bahan:-
  • 250gm sago
  • 220gm kelapa parut putih
  • 180gm gula melaka - di potong kecil~ CT tukar gula merah sbb itu je ade stock kt umah
  • 1/2 sudu teh garam
  • beberapa helai daun pisang - ukuran 16x28cm
Cara-cara:-
  • Sagu biji dicuci dan ditoskan. 
  • Kelapa parut dan garam digaul rata. 
  • Masukkan sagu biji dan gaul lagi hingga semuanya rata. 
  • Bentukkan sehelai daun pisang seperti kon dan isikan satu sudu makan adunan sagu. Tekan perlahan dan letakkan di atasnya sedikit gula melaka. Kemudian timbus dgn dua sudu makan adunan sagu. Tutup kon dgn melipat kemas daun pisang. Semat dengan lidi supaya teguh dan mampat. Ulang sehingga adunannya habis. 
  • Kukus hingga masak. Mas kukus selama 1/2 jam.





8 comments:

ciK puaN finaS said...

terliur baby aku tgk. Hahahaha.kn mama die yg terliur. Nie mcm kuih sagu je siti....

najjahomesweetiest-bites-yummy said...

ha..ah fi lebih kurang kuh sagu juigakla..ooo tahniah dh bapa bulan fi...akhirnyer...best!!!

ciK puaN finaS said...

lbh kurang 3 bln...

ciK puaN finaS said...

lbh kurang 3 bln dah.....

najjahomesweetiest-bites-yummy said...

habis masa ko x sihat ritu kire dah ada ker?

ciK puaN finaS said...

pas aku kuar wad. Hahahahahaha. Last week aku msk wad lg. Doc pon tkejut aku mngandung. Sbb aku on antibiotik. Nsb baik safe tok pregnancy

najjahomesweetiest-bites-yummy said...

alhamdulillah akhirnyer dapat juga apa ko hajati kan....so jaga elok2..biler due ko tu x sabar nk tgk baby ko putih cam g-hin wakakakaka...ko kan putih

ciK puaN finaS said...

aku due bln july. Pantang bln posa la....abeh la aku nnt